השירים של הרב מרדכי רוט

"בין נפילה לעליה" - כך שמה של היצירה אותה הוא מגיש בימים אלו, כשהמוטו המרכזי מבחינתו של רוט, הוא לדעת כי גם אם חס ושלום אנחנו נופלים, עלינו לדעת לעצור את הנפילה בזמן הנכון ולהתחיל מהתחלה - וכך קיבלנו את הסוד של ההתמודדות בחיים. כדי להוסיף נופך ועומק ליצירה הכל כך מיוחדת, נקרא אל הדגל הזמר עדי רן לבצע את השיר בדואט משותף, החיבור המיוחד בין השניים הפך את השיר לאטרקטיבי וקולע למטרה הכל כך מיוחדת שאליה הוא שואף להגיע.

אל תוותר מרדכי רוט מספר על האירועים שהובילו אותו לשיר. "היתה זו שעת לילה מאוחרת, ישבתי בסלון ביתי עם הגיטרה אחרי יום עמוס פגישות עם אנשים. באותו יום ביקר אצלי אדם שעבר הרבה קשיים ותהפוכות בחייו. "אני לא מאמין בעצמי ובעולם", אמר. הוא החליט שהוא מוותר על הכל, והחליט לנסוע לאי שם. בסייעתא דשמייא לא ויתרתי עליו. תוך כדי מחשבה עליו, ישבתי וניגנתי בגיטרה, והמילים של השיר יצאו מאליהם. השיר מוקדש: לכל מי שנמצא אי שם... והחליט לוותר על עצמו ולא להאמין בעצמו. בבקשה מכם: לעולם אל תותרו לעצמכם. אתם חזקים ויכולים!

גארנישט ״השיר הזה מגיע ממקום הכי עמוק בליבי״, אומר רוט. ״שמו של השיר "גארנשיט", פירושו-כלום״. ״לפני מספר שנים  התקשר אלי חבר יקר וסיפר לי בשורות לא טובות אודותיו. הייתי מבקר אותו מרכז הרפואי בו היה מאושפז, והייתי מנסה לעודד אותו בדרכי. אך בסופו של דבר, מצאתי את עצמי כמי שבא לחזק ויוצא מחוזק״. ״החבר חזר על המשפט הזה שוב ושוב בכל ביקוריי אצלו: ״מרדכי הקשב, אין שום מציאות בעולם חוץ מאלוקים אין כלום-גארנשיט. השם מנהיג את העולם, ולא אני ולא אתה... אני פשוט מרפה וזורק את עצמי על הקדוש ברוך הוא״. המסר שלי מהחוויה הזאת היה ברור לי. לכל אדם יש בחיים עליות, ירידות, אכזבות וניסיונות של עצב ושמחה. יש בנו מין מנגנון בתוך הנפש, שאם לא הולך לנו כמו שאנחנו רוצים הכל מתמוטט בתוכנו. לפעמים אנחנו פשוט שוכחים שיש מישהו שמנהיג את העולם הזה והאדם  לא יכול לעשות כלום אם השם יתברך לא יעזור.

אני יהודי מרדכי רוט מספר כיצד הגיע לכתיבת והלחנת השיר הוא מקדים, "יהודי" - למילה הזו יש משמעות מאוד עמוקה, אין מילים שיכולים לתאר את העומק האין סופי שטמון במילה "יהודי". בחודשים האחרונים רבו הפיגועים ודם יהודי נשפך שוב ושוב. הרצח של רזיאל שבח,  איתמר בן גל, ארי פולד, הרצח באזור התעשיה ברקן שבשומרון ועוד יהודים השם יקום דמם, שנרצחו על קידוש השם. כששמעתי על מה שקרה בבית הכנסת בפיטסבורג ש11 יהודים נרצחו רק בשל היותם יהודים הלב והנשמה בוכים. דם אחינו היהודים נשפך רק בגלל סיבה אחת, בגלל היותנו יהודים... לא יכולתי לעמוד בעצמי לקחתי את הגיטרה וניגנתי לעצמי במחשבות נוגות. תוך כדי שאני פורט על מיתרים מוצא את עצמי חושב שלמרות העצב הנורא על דם יהודי שנשפך כמים,יש תקווה,כי אלה שמנסים להשמיד אותנו פשוט לא מבינים, פשוט לא יעזור להם כלום. ממש כך, כפי שכתוב בהגדה "שבכל דור ודר עומדים עלינו לכלותינו והקדוש ברוך הוא מצלינו מידם". פעם אלו היו הרומאים, היוונים,הצלבנים,  הנאצים ועכשיו המחבלים הערבים, אבל זה פשוט לא יעזור להם כלום אנחנו יהודים והשם פשוט איתנו. הם ינסו וינסו אבל אלוקים הוא בצד שלנו ולא יעזור כלום השם בסוף מציל אותנו...ואז תוך כדי הרהורים התנגן לי שיר,שיר של תקווה של עוצמה של שמחה שיר של אמונה שלמרות כל הכאב והייסורים שעוברים העם היהודי אנחנו העם היהודי ננצח תמיד בעזרת השם.



" לך מחכים"

"היה אצלי לפני תקופה בחור כבן עשרים הוא סיפר על  נפילות וירידות עמוקות ברוחניות הוא בכה לי ואמר לי כמה אפשר לנפילות האלו למה קשה לי כל כך ברוחניות הלוואי  שהקדוש ברוך הוא יתן לי קצת אהבה ויקרב אותי אליו שיעזור לי".

באותו לילה בשעת ליל מאוחרת תפסתי את הגיטרה והשיר הגיע, אבא לך מחכים.

השיר מביע את הזעקה של הנשמה שזועקת אבא שבשמים תקרב אותי אליך רק תתן לי קצת אהבת השם ואתה תראה כמה אני ירוץ אחריך.

ידוע שאחד הצדיקים אמר השם יתברך רק אם תסיר מעמך ישראל את היצר הרע אתה תראה איזה יהודים טובים וקדושים יש לך.

המדרש מתאר את המחלוקת בין הקב"ה לעם ישראל בנושא התשובה: אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה, רבש"ע, בידך היא, השיבנו, אמר להם, הקב"ה בידכם היא, שנאמר (מלאכי ג׳:ז׳) שובו אלי ואשובה אליכם נאום ה׳, אמרה לפניו, רבש"ע, בידך היא, שנאמר (תהלים פ"ד) שובנו אלהי ישענו, לכך נאמר השיבנו ה׳ אליך ונשובה .

לפעמים אני פוגש יהודים שכל כך קשה להם ומתמודדים. בפרט בדורנו אנו ואז ממש הנשמה שלך זועקת השיבנו ונשובה אבא תקרב אותנו אנחנו חייבים אותך אנחנו כבר לא יכולים השיבנו ונשובה.

מה רק ביקשנו , קצת אהבה ואז תראה שכולנו שלך , משכינו אחריך ונרוצה.

אתה אבא אנחנו ילדים , כרחם אב על בנים  ,השיבנו ונשובה , לך מחכים.

"עולם הבא"

בית בכל מקום שבו תלך הוא יהיה ,הוא היה והוא הווה, הוא יהיה תמיד איתך. פזמון אוי אמונה אוי אמונה נותנת בי כוח בכל שנייה. אוי אמונה אוי אמונה זה פשוט עולם הבא. בית עוד יבוא היום שבו תראה ,שהכל לטובה והכל ממש לא במקרה, הכל מושגח בהשגחה פרטית ולכל דבר יש תכלית. פזמון אוי אמונה אוי אמונה נותנת בי כוח בכל שנייה. אוי אמונה אוי אמונה זה פשוט עולם הבא. בית מה נשאר לי אם לא האמונה ,לדעת שהכל שלך , ואף אדם לא עושה לי טוב או רע כי הכל ממך. פזמון אוי אמונה אוי אמונה נותנת בי כוח בכל שנייה. אוי אמונה אוי אמונה זה פשוט עולם הבא. עולם הבא –  זהו השיר השישי של המטפל הרגשי מרדכי רוט . הוא מספר איך הגיע לכתיבת והלחנת השיר . לכל אדם יש התמודדויות בחיים מי פחות ומי יותר, אבל כל אדם בעולם מתמודד עם קושי כזה או אחר בחייו . פגשתי לפני תקופה יהודי שהתמודד עם קשיים רבים בחייו. תחשבו על זה ישנו אדם שכואבת לו הרגל נו.. איכשהו הוא מתמודד, אבל תארו לכם שאדם סובל מכאבים גם ברגליים גם בידיים ובכל מקום בגוף שלו. זה מה שהיה לאותו יהודי הוא התמודד עם כל כך הרבה קשיים פיזית, נפשית ורוחנית . לעולם לא אשכח את המשפט שהוא אמר לי מרדכי, אין לך מושג כמה שנים הרגשתי בודד ולבד בעולם, כמה קושי היה לי בחיים,עד לאותו יום בו קיבלתי את האור של האמונה בבורא עולם. אמונה פשוטה וחזקה ש"אין עוד מלבדו" ושרק השם יתברך מנהל את העולם ושכל מה שקורה עם החיים שלי הוא לטובה .וזה פשוט שינה את חיי מן הקצה אל הקצה, הרגשתי ש"השם צילי על יד ימיני".וכל זה התחיל מלימוד יום יומי בספר חובת הלבבות בפרק שער הביטחון. היום אני מרגיש שרק אחד איתי וזה בורא עולם שהוא איתי בכל שניה ושניה .ואני לא מפחד מאף אחד בעולם חוץ מהשם יתברך. באותו לילה תפסתי את הגיטרה אמרתי לעצמי איזה קדוש אותו יהודי. חשבתי לעצמי שבאמת אי אפשר לעבור את החיים האלה אלא רק עם אמונה חזקה בבורא עולם  וחיי האמונה, הם באמת החיים הכי מאושרים בזה ובבא.  ואז.. המילים והלחן של השיר נחתו עלי היישר ממרומים. השיר מוקדש לכל יהודי שנמצא בכל מקום שהוא קשה לו ומרגיש לבד בעולם. שיזכה לחיי האמונה וירגיש שהשם איתו בכל מקום ובכל מצב. 


"דגל לבן"

יש רגעים שכל המקומות נסגרים ואני זועק אייכה. פזמון:  אל תישבר אתה לא לבד, יש מי ששומר עליך. מרפה ולא נלחם מרים דגל לבן מבין שיש מלך רם. פזמון... 

פגשתי יום אחד לפני החגים שני יהודים ומה שהם סיפרו לי גרם לי לרטט בנשמה. היהודי הראשון שפגשתי היה אדם שהתגרש זמן מועט קודם לכן וללא ילדים, תוך כדי השיחה הוא סיפר לי בבכי עד כמה הוא מרגיש לבד ובודד בעולם, אם מחר יקרה לי משהו אף אחד בכלל לא ידע שקרה לי משהו. הבדידות זה דבר איום ונורא. באותו יום פגשתי יהודי נוסף שסיפר לי שכל חייו הוא היה מתעצבן ונלחם על כל דבר קטן שלא הסתדר לו בחיים - למה פגעו בי? למה יש לי מינוס בבנק? על אשתי והילדים! לא היה יום בחיי שלא הייתי מתרגז, נאבק, דורס ולא מוותר לעצמי ולאף אחד בעולם. התקף לב שקרה לי גרם לי למפנה בחיי אמרתי לעצמי: "אם אתה רוצה להמשיך לחיות אתה חייב לעשות שינוי דרסטי עם עצמך". פגשתי רב אחד והוא אמר לי: "תשמע, אתה צריך להרים דגל לבן. אתה יודע מתי מרימים דגל לבן? כאשר במלחמה צד אחד מבין שאין לו סיכוי לשרוד את המלחמה אז הוא מרים דגל לבן להראות שהוא נכנע. כך גם אתה צריך להרים דגל לבן, להיכנע ולהגיד אלוקים הבנתי - אני יותר לא נלחם אתה עושה הכול אתה אחראי על הכול אני לא יכול לעשות כלום גם אם אני אלחם עד סוף חיי". ואז החלטתי להרפות ויותר לא להילחם ופשוט לתת לאלוקים להילחם בשבילי, הוא ממילא עושה את זה הכי טוב והכול לטובה. תפסתי באותו לילה את הגיטרה ומעיניי זלגו דמעות על אותם יהודים. על היהודי הבודד ועל עוד רבים כמותו שמרגישים שהם בודדים בעולם ושלאף אחד לא איכפת מהם. חשבתי על היהודי השני שהוא היה צריך לחטוף התקף לב בשביל להרים דגל לבן ולהרפות קצת מהחיים ולהאמין בהשם. את הבית הראשון של השיר הלחנתי על אותו יהודי שהרגיש בודד, ואת הבית השני הלחנתי על אותו יהודי שהחליט להרים דגל לבן. הלוואי שנזכה להאמין שיש מי ששומר עלינו ומחיה אותנו בכל שנייה ושנייה. בשיר אני מארח את היוצר והגיטריסט המוכשר ברק גרוסברג. את ברק פגשתי ביציאה מבית הכנסת בו התפללתי, הכרתי אותו משיריו, התחלנו לדבר ופגשתי אדם אשר חוץ מהעובדה שהוא אומן ויוצר מפורסם ומוכשר מאוד, פגשתי יהודי חסידי מלא אור ואמונה. כך התחיל הקשר בינינו ואני שמח על שיתוף הפעולה שלנו בשיר "דגל לבן". ברק לקח עם הגיטרה שלו את השיר למקום הרבה יותר עוצמתי ומרגש, אשר משאיר חשק להאזנות חוזרות ונשנות. 


המטפל הרגשי מרדכי רוט מגיש את השיר "זה לא מנשה" שכתב והלחין בעקבות סיפור מדהים על הרה"צ ר' אשר פריינד זצ"ל. וכך מסופר: פעם מצאו את ר' אשר פריינד צועק ביער 6 שעות: 'זה לא מנשה, זה הוא'. ולא הבינו - מי זה מנשה? ומי זה הוא? מפה לשם התברר, שמנשה הוא יהודי שגנב מר' אשר כסף רב שיועד לעניים, ר' אשר פחד שתהיה לו טינה על מנשה, ולכן יצא ליער וצעק זה לא מנשה. זה הוא! זה הקדוש ברוך הוא! מנשה הוא רק שליח. אל "זה לא מנשה" צירף רוט את חברו אמן הקלרינט דוד קליגר שהוסיף צלילים יהודיים יחודיים לשיר הנפלא 


בשיאה של תקופת לא פשוטה ומאוד מבלבלת מגיש המטפל הרגשי מרדכי רוט סינגל-קליפ נוסף "השם אוהב אותך", בו במילים פשוטות ובשלל שפות הוא מאיר בזרקור את אחת הנקודות החשובות שעלינו לזכור בחיים ש"ה' אוהב אותנו" בכל מקום ובכל זמן. לאור הצלחה הגדולה בשיר "זה לא מנשה" צירף גם הפעם מרדכי רוט את נגן הקלרינט דוד קליגר שקישט ועטף את המילים הפשוטות הללו בצלילים, קולות והמון לב.  יהודי יקר, "השם אוהב אותך". בוא תראה! 


המטפל הרגשי מרדכי רוט & מרדכי ווברמן - השתוקקות

המטפל הרגשי מרדכי רוט שהוציא בשנים האחרונות מעל עשרה שירים ודואטים מוצלחים, מפרסם דואט חדש עם מרדכי ווברמן בו הם מבצעים יחד את "השתוקקות" - שיר רגש המדבר על עם ישראל שלפעמים נמצאים במצב לא יציב ותמיד זוכרים שהקב"ה אוהב אותנו ומבקשים שירחם עלינו, המתאים ומתקשר מאוד לתחושות בימי המלחמה. כיצד נולד השיר? מרדכי רוט משתף: "יהודי יקר מאוד מצפת שבנו נרצח במתקפת הפתע של החמאס ימ"ש בשמחת תורה והלכתי לנחם אותו, דיבר איתי על הנושא הכואב על כך שבנו שנרצח ושפך את תחושות ליבו ברגעים הקשים האלו. "הקב"ה מנסה אותנו בנסיונות קשים בגלות הארוכה והקשה הזו, נסיונות בגוף נפש ונשמה וכפי שרואים בכל מקום - עם ישראל מחפש להתקרב להשם יתברך ולהוסיף ברוחניות, אך לצערנו היצר הרע מקשה מאוד." אותו יהודי הוסיף ואמר: "אנו מחכים ומצפים לגאולה השלימה שתגיע בקרוב אמן ותשים סוף לגלות הקשה הזו ונדע רק שמחות וימים טובים יותר בעז"ה, יחד עם גאולה נפשית פרטית לכל המשפחות והאנשים שזקוקים לכך בימים אלו." 


‏ילד ‏טוב ‏-‏ המטפל הרגשי מרדכי רוט - דייויד טויב - קליפ מילים